We hebben het allemaal constant maar druk druk druk. Tijd nemen om te eten is er eigenlijk niet en lijkt een soort van irritatiefactor geworden in ons leven. Even snel wat meegrijpen bij het tankstation, wat halen in de kantine en opeten achter het beeldscherm want we moeten door of soms eten we maar gewoon helemaal niet want er is geen tijd.

Allereerst is voeding een primaire levensbehoefte. Een manier om ons lichaam goede energie te geven. En om júist op volle toeren te kunnen presteren willen we ons lichaam en brein voeden met gezond eten wat rijk is aan nutriënten. De gevolgen van ongezonde voeding en/of structureel ondervoeden zijn niet te overzien en geven je juist alleen nog maar meer stress.

Wanneer je merkt dat je in die neerwaardse spiraal zit van druk zijn en ongezond eten, kan mindful eten een prachtige uitkomst bieden weer zorgvuldig voedingskeuzes te maken, jouw lichaam en brein te geven wat het nodig heeft en weer krachtiger dan ooit te worden.

1. Plan eetmomenten uit in je agenda

En laat niets of niemand deze momenten afpakken. Neem voor de maaltijdmomenten in de ochtend en middag 30 minuten en voor het maaltijdmoment in de avond 45 tot 60 minuten. Zo heb je tijd om jouw eten klaar te maken en rustig te eten, zonder dat je iets moet. Ze wachten allemaal maar even 😉

2. Doe niets anders dan eten

De afleidingen zijn groot en jouw social media tijdlijn is uitlokkend. Maar mindful eten gaat over met jouw aandacht bij het eten zijn, zonder afleidingen. Op deze manier geef jij jezelf een break en kan je lichaam even ontstressen van alle dagelijkse hectiek. Wanneer je lijf op dat moment alleen maar met eten bezig hoeft te zijn kan het zich daarop focussen en zullen alle processen van de spijsvertering beter hun werk kunnen doen, dan wanneer jouw brein continu wordt geprikkeld door foto’s van andermans leven of berichten van je collega’s.

3. Kauw op z’n minst 15-20 keer

Rustig eten en bewust minimaal 15 keer kauwen heeft onwijs veel voordelen. Één daarvan is dat je écht met eten bezig bent en met niks anders. Mindful dus. En het is ook nog eens ontzettend goed voor je spijsvertering, omdat die al start in je mond namelijk. Probeer het maar eens. Elke keer als je een hap neemt begin je met tellen. Het zal je verbazen hoe lastig het nog is. Sommige experts zeggen zelfs dat dit 30-40 keer moet zijn, maar begin maar eens met 15-20 keer. Dat is al moeilijk genoeg 😉

Liefs, Vera

Volg je mij al op Instagram? Zo blijf je up-to-date van nieuwe blogs, interessante posts en kan je een kijkje nemen in mijn leven als health freak.

Ook op Facebook kan je mij vinden en LinkedIn

PS ik heb nog een paar plekjes voor 1-op-1 lifestyle coaching, klik hier voor meer info of vraag een GRATIS kennismakingsgesprek aan.

%d bloggers liken dit: