Geen zin om te trainen! Dagen die we allemaal hebben. Het feit dat ik week in week uit, bijna dagelijks in de gym te vinden ben, betekent niet dat ik automatisch alle dagen mega veel zin heb om te trainen! In tegendeel. Als je het mijn trainingsmaatjes en collega’s vraagt horen ze me denk ik vaker zeggen dat ik geen zin heb om te trainen dan wel. Dat gevoel wanneer ik ECHT zin heb om lekker te trainen zijn er maar weinig. Maar toch ga ik wel 90% van de tijd, wel of geen zin.

Er zijn dagen dat het gewoon prima gaat. Niet mega goed, niet mega slecht. Je bent gewoon prima in staat om je training te voltooien, het was wel zwaar, but you did it. Helemaal goed, maar het kan ook erger! Ik heb wel eens dat ik letterlijk aan kom in de gym, een barbell op pak en denk: ‘Nee, dat gaat hem niet worden..’ Vroeger ging ik mijzelf dan door pushen om te trainen, maar ik werd daar alleen nog maar meer depressiever van. Thuis zitten met het gevoel van een K U T training is het ergste wat er is. Want je gaat tenslotte trainen om je goed te voelen. Toch ga ik dan gewoon weer rechtsomkeer naar huis. Soms probeer ik het ’s avonds nog een keer en anders gewoon de volgende dag. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Mijn training bestaat meestal uit een rustige techniek/warming up training, gevolgd door een krachtgedeelte en ik eindig meestal met een workout. Ik voel ook meestal tijdens mijn eerste gedeelte al dat het een goede training gaat worden. Gewoon het lekkere gevoel van adrenaline en wilskracht om alle sets en reps uit te voeren zoals je ze van plan was! Gewichten voelen goed, techniek gaat goed en je wordt tijdens het trainen steeds enthousiaster omdat het zó lekker gaat. Als ik dan nog eens afsluit met een vette workout, dan ben ik in de zevende hemel. Het gevoel van een ECHT goeie workout is moeilijk te omschrijven. Een soort high die je ervaart, ik noem het meestal mijn natuurlijke drugs. Misschien wel stiekem mijn natuurlijk verslaving!

Wat mij ook onwijs helpt zijn trainingsmaatjes. Ik ben iemand wie zoooo slecht alleen kan trainen. Ik weet niet wat het is, maar ik kan mezelf ten eerste heel moeilijk zelf motiveren. Ik ben echt vaak een zeikerd met trainen, steunen en kreunen haha. Daarnaast moet ik in mijn werk al de hele dag zeggen wat mensen moeten doen, waardoor ik het gewoon lekker vind als met trainen iemand anders mij leid en zegt wat ik moet doen. Ik ga wel mee met het plan dan. Als ik zelf moet bepalen wat ik moet doen met trainen ga ik treuzelen, excuusjes verzinnen en mezelf zielig vinden. Oh, ik kan wel wat minder gewicht nemen vandaag of ik hoef niet zo hard te gaan want ik voel me eigenlijk helemaal niet zo fit. Ben je met iemand anders, dan kan je elkaar lekker upfucken. Bij mij komt dan meestal toch wel dat vechtertje omhoog. Ik ben niet altijd iemand die persé moet winnen, maar als ik een workout doe met iemand naast me dan ga ik toch altijd een tandje harder!

Het allerbelangrijkste is dat we onthouden dat het niet erg is om een off day te hebben. We moeten onszelf daar vooral niet om straffen. Het is gewoon niet mogelijk om elke dag te pieken. Eigenlijk is het ook wel fijn dat we niet elke keer in de zevende hemel belanden, wordt het ook weer zo standaard dat gevoel! Zelfs een off week is heel goed mogelijk. Laat het gewoon gebeuren en weet dat er na zulke dagen ook weer een goede trainingsdagen aan zit te komen, soms op de momenten dat je het niet verwacht ; )

Even wat tips van coach Vera die je eigenlijk zelf ook wel weet:

  • Neem vooral voldoende rust als je hard traint
  • Luister naar je lichaam en koppie
  • Eet voldoende voor herstel en energie
  • Kom met een trainingsplan aan in de gym
  • Geloof in jezelf!
  • en niet janken gewoon gaan ; ) (Note to myself)
  • maar wees af en toe ook een beetje lief voor jezelf

Liefs
Volg mij ook via Instagram & Facebook

%d bloggers liken dit: