Toen 2019 naderde was ik het helemaal beu. Ik had een jaar lang gewoon lekker geCrossFit, beetje lesjes gedaan in de box waar ik zelf ook les geef. Maar totaaaal niet aan mijn weaknesses gewerkt. Dit betekende dat mijn weightlifting nul vooruit was gegaan. Wat zeg ik? Ik denk dat ik niet eens in staat was om mijn all time PR’s te liften, ik was dus zelfs achteruit gegaan.. Tijd voor verandering en nieuwe doelen voor 2019!

Coaching van Mirwais
Ik besloot Mirwais te vragen wat hij voor mij zou kunnen betekenen en na makkelijk en snel contact begon in met zijn weightliftprogramma. Na een maandje heb ik dit aangepast naar zijn volledige CrossFit programma, waarbij ik dus nu 5 dagen in de week zijn trainingen volg (incl. veel weightlifting). Hard trainen en werken aan mijzelf en beter worden als atleet en dus coach! Al snel kwamen we er samen achter dat mijn techniek weightlifting, op uiteraard kleinere aanpassingen na, best oke was. Ik moest sterker worden en gewoon heel veel liften. Meters maken! En voor mij werkt dus blijkbaar niks beter dan een kundig iemand die zegt wat ik moet doen, mij huiswerk geeft. Voor mijzelf programmeren werkt absoluut niet. Dan word ik een watje met veel zelfmedelijden en eindig ik vooral met trainingen die ik leuk vind en niet wat ik écht nodig heb.

1-Day Fundamentals Course
Om veel meters te maken liet ik de kans niet schieten om bij Mirwais’ weightlifting course aanwezig te zijn op 24 februari 2019. Zijn ‘1-day Fundamentals Course’ bij CrossFit 7Kamp leek mij een perfect moment om lekker de hele dag bezig te zijn met de twee Olympische lifts, Snatch en Clean & Jerk en zo uiteraard mijn techniek nog verder te verbeteren. Maar vooral veel te liften! Want ook al zijn mijn lifts niet mega hoog, ik vind het wel heel erg leuk om te doen en dan vooral de Snatch.

De dag zelf en de groep
Op zondag ochtend reed ik in een klein uurtje vanuit Haarlem naar CrossFit 7Kamp. Een gezellig en knusse box op een industrieterrein. We hadden in mijn ogen een redelijk kleine groep, 15 man, maar toch was Mirwais samen met zijn collega Rick om de course te geven en wij zo voldoende coaching zouden krijgen. We begonnen de dag met een voorstelrondje, wat iets meer inzicht gaf in de motivatie en achtergrond van de deelnemers. Handig voor de coaches zelf, maar ook leuk voor de deelnemers om elkaar een beetje te leren kennen. Ik vond het te gek om te horen dat er zoveel verschillende niveau’s aanwezig waren. Van mega fanatieke CrossFitters tot super beginners in weightlifting die echt kwamen om voor het eerst eens goed de lifts technisch door te nemen. Als CrossFit coach houd ik er onwijs van om een gemêleerde groep te hebben. Ik vind het zelf te gek om beginners te zien leren en progressie te zien maken. Het laat ook zien dat weightlifting (of CrossFit) echt voor iedereen is en niet alleen voor de Elite die het al goed kan.

Inhoud van de course
De course duurde van 11.00u tot 17.00u. Er was die dag een uurtje pauze en een half uurtje voorstellen plus introductie van de dag. Er bleef dus 4,5 uur over voor daadwerkelijk het weightiften. En van die 4,5 uur was er voor beide lifts 30 min de tijd om de lift op te hogen naar een gewicht wat voor jou persoonlijk hoog was, maar uiteraard met nog juiste techniek. De overige 3,5 uur zijn dus besteed aan techniek, techniek en nog eens techniek. Back to basics met de PVC en een lege barbell. Met weightlifting (en uiteraard met andere sporten, ook CrossFit) bestaat er geen ‘short cut’. Wil jij goed en uiteindelijk zwaar kunnen liften, zal je keer op keer, week in week uit tijd moeten besteden aan de basics. Als coach hoor ik het vaak genoeg: ‘Maar met meer gewicht kan ik het beter dan met een PVC of lege stang’. Bullshit! Ja, je krijgt van een beetje gewicht meer feedback tijdens de beweging, maar ook met een PVC of lege stang hoor je de bewegingspatronen van de Snatch en Clean & Jerk te kunnen dromen en perfect te kunnen uitvoeren. Is de techniek niet aanwezig zonder gewicht of met een empty bar, dan zal je met zwaar gewicht het niet opeens feilloos kunnen uitvoeren. Elk klein errortje in de beweging zal onder zware load vergroot worden. En zelfs wanneer de beweging er met een PVC of met licht gewicht prima uit ziet, zal er met zwaar gewicht een moment komen waarop je op een bepaald gewicht errors gaat laten zien. Het tackelen van deze errors zal alleen mogelijk zijn wanneer jij meters maakt met licht gewicht en op bepaalde percentages van je max. Telkens weer opnieuw de techniek doorneemt, de beweging gaat reviewen en jij jezelf goed laat coachen! Zonder het oog van een professional zal je zelf heel moeilijk echt de technische foutjes van de beweging eruit kunnen halen. Juist door deze complexiteit is Olympisch liften zo leuk. De beweging is zo dynamisch, je bent nooit echt ‘klaar’. En de progressie zien die je maakt is te gek!

Voor wie is de course?
De ‘1-day Fundamentals Course’ van Mirwais is een perfecte dag om kennis te maken met de Olypische lifts, maar dus ook om te werken aan het verbeteren van jouw techniek. De course leent zich echt prima voor beginners, omdat er HEEL duidelijk stap voor stap vanuit de basis wordt uitgelegd. Mirwais en Rick nemen heel goed de tijd om de twee lifts te ontleden en de deelbewegingen eerst zo goed mogelijk te beheersen voor dat de gehele lift wordt uitgevoerd. Telkens voert één van hun de beweging uit en is de ander hierbij duidelijk aan het uitleggen hoe het eruit moet zien en hoe het moet voelen. De deelnemers gaan hierna zelf in koppeltjes van twee aan de slag met de drills. Mirwais en Rick lopen continu langs om alle deelnemers zo goed mogelijk te coachen. Wanneer Mirwais aan de ene kant van de zaal staat, loopt Rick aan de andere kant rond zodat echt iedereen aan bod komt. Daarnaast geeft het werken in koppeltjes ook de mogelijkheid voor de deelnemers om
zelf kritisch naar de ander te kijken en zo ook weer te leren van elkaars beweging en verbeterpunten. Wat mij
daarbij opviel was dat ze mega goed in staat waren om iedereen op zijn of haar niveau feedback te geven. Er werden cue’s gegeven die echt paste bij de deelnemer om zo telkens de belangrijkste foutjes eruit te halen
(triaging). Zo kreeg een beginner bijv. te horen een mooie rechte rug te maken in de startpositie, maar kreeg ik als gevorderde bijv. een cue om een explosievere drive te hebben tijdens mijn Jerk. Hierdoor is het voor een beginner niet te complex en voor een gevorderde nog steeds zeer nuttig. Daarnaast vond ik ook dat Mirwais en Rick de deelnemers zeer goed begeleidden tijdens de 30 min waarbij het gewicht opgehoogd mocht worden. Ze gaven per persoon heel duidelijk aan of je kon ophogen of dat dit voor jou genoeg was voor vandaag. Het was niet zo dat iedereen gewoon maar kon gooien met gewichten en er gevaarlijke situaties konden ontstaan. Ze hadden goed in de gaten wat voor iedereen een goed gewicht was. Remde dus beginners soms af, maar motiveerde gevorderde om bij goede techniek toch nog even extra te pushen waardoor er PR’s werden gezet!

Mijn mening
Het was een zeer leerzame, uitdagende, maar ook gezellige dag. Ik kan niet anders dan deze course, ongeacht je niveau, aan iedereen aan te raden. Maar wil daarnaast wel expliciet benadrukken dat deze course zich echt uitermate goed leent voor beginners of zelfs voor geïnteresseerde in Olympisch weightliften die nog nooit hebben gelift. Ik denk dat juist voor deze mensen weightlifting courses snel kunnen afschikken en de drempel hoog is om zich op te geven. Echte beginners ‘durven’ vaak niet, omdat ze bang zijn dat zij ten opzichte van de rest het niet kunnen. Echt geloof me, dit is absoluut niet het geval bij de ‘1-day Fundamentals Course’ van Mirwais Training System. Mirwais en Rick zijn naast hun kundigheid zeer toegankelijke coaches en geven je een warm en geruststellend gevoel. Echte beginners zijn hier perfect op hun plek en meer dan welkom!

– Vera Potharst (CF-L3 Trainer)

Wil jij meer informatie over de courses die Mirwais aanbiedt en/of zijn coaching? Klik dan hier naar zijn website en/of houdt zijn social media in de gaten, Facebook en Instagram.

%d bloggers liken dit: