Lees aub alleen verder als je kan tegen een beetje confronterende sportmotivatie! Weet je, ik werk in een sportschool. En ik kan het sportgedrag van mensen heel goed volgen. Niet alleen nu met de goede voornemens, maar er is altijd die groep mensen wie vol goede moed starten en dan toch op eens weer afhaken. Maar waarom? Motivatieverlies, angst, ongeduldig, geen tijd? Ik weet het niet hoor, maar ben ik nu echt zo hard als ik zeg dat er dan gewoon discipline en/of doorzettingsvermogen mist?

Waar een wil is, is een weg denk ik dan. Geen tijd? Wij zijn van 7 uur tot 22.30 uur open. Lukt alleen sporten niet? Neem een personal trainer, een sportmaatje of ga in een groep trainen. Nee maar serieus, ik snap dat het soms niet makkelijk is en weet zelf als geen ander hoe zwaar dingen kunnen zijn. Sometimes life happens.. Maar voor elk probleem is toch uiteindelijk een oplossing te vinden?

Oke laat ik het anders uitleggen, misschien wat minder hard. Ik weet het, ik kan heel direct zijn. Misschien iets te direct wat niet iedereen fijn vindt. Sommige mensen wel, hoop ik 😉 Maar het draait allemaal om consistentie. Het allerbelangrijkste is dat er een soort van ritme ontstaat. Het fijnste zou zijn als het sporten gewoon een onderdeel van jouw normale weekplanning wordt.

Laten we sporten eens zien als een verplichting. Net als naar je werk gaan. Dit doe je toch ook gewoon omdat het moet? Iets moeten is niet leuk en voor sommige mensen misschien zelfs de reden dat ze juist niet gaan. Maar als je niet naar je werk gaat zitten er consequenties aan, je wordt ontslagen. Niet trainen zitten net zo goed consequenties aan. Misschien zijn ze niet direct merkbaar, maar sta er eens bij stil wat langdurig niet bewegen kan veroorzaken (helemaal in combinatie met een ongezonde leefstijl). Blessures, hart- en vaatziektes, diabetes, obesitas, ernstige pijnklachten of zelfs het eerder sterven als gevolg van deze klachten.. Je zou kunnen zeggen dat ontslagen worden en een nieuwe baan zoeken minder erg is dan jouw eigen leven toch?

Daar gaan we. Een week heeft hoeveel uur? Stel je staat elke dag op om 7u en gaat om 23u naar bed, dan heeft een week 112 uur. Hiervan werkt een gemiddeld mens 40 uur, hebben we nog 72 uur over. Natuurlijk gaan hier nog een aantal (of veel) uur af van het huishouden en andere taken uiteraard. Geef toe, je kijkt ook nog gemiddeld zo’n 7 uur Netflix per week, als het niet meer is ; ) Maar wat nou als je minimaal 2 of zelfs 5 uur in de week zou trainen? Dan zijn dit 2-5 uur van 112 uur.. En als we een uurtje eerder op zouden staan op de dagen dat je traint, dan veranderd er niet eens iets aan deze tijd.

Dus wat als sporten nou geen optie meer is van wel of niet gaan? Het gewoon vast staat in je agenda? Gewoon een vaste taak waar net als met werk geen afspraakjes met vriendinnen of andere excuusjes overheen geplant kunnen worden. Dan is het toch eigenlijk heel makkelijk vind je niet? En nee, sporten is misschien voor jou niet altijd leuk en je hebt niet altijd zin. Maar dat heb je ook niet met werk en ook niet met het huishouden, maar toch doe je het. Denk aan de lange termijn consequenties van langdurig niet sporten. Bedenk dat je nog fit en vitaal wilt zijn op je 60ste. Het is niet heel ingewikkeld en het zo waard! Let’s go!

Wil je graag starten met sporten? Heb je een personal trainer nodig? Klik dan hier voor een vrijblijvend gesprek!

Liefs
Volg mij ook via Instagram & Facebook

%d bloggers liken dit: