In onze lessen, box en community hebben we te maken met individuen die er mogelijk elke dag anders bij zitten. Buiten de zeldzame, stabiele rotsen met wie het eigenlijk altijd wel lekker gaat (heel jaloers op hen 😉 ), hebben we de ouders die soms drie uur per nacht slapen, de workaholics die tussen de meetings door even snel een uurtje kunnen trainen, maar ook de herstellende van een burnout voor wie het al een hele overwinning is om überhaupt in de box te staan. De scholieren die midden in hun examenweek zitten. De atleten wie net een paar maanden hebben gereisd en geen CrossFit box hebben gezien al die tijd. En ga zo maar door..

Kan je je voorstellen dat CrossFit op dat specifieke moment voor een ieder wie ik hier boven noemde een ander doel heeft? Dat al deze atleten op dat specifieke moment een ander soort training nodig hebben. En dat wij de gelukkige zijn om al deze mooie mensen te mogen begeleiden, trainen, coaches, spreken, aanmoedigen, adviseren, motiveren, helpen, genezen, entertainen, en ga zo maar door. Wat een voorrecht!

Jullie snappen al dat wanneer je gemiddeld met 12 atleten in een ruimte staat voor gemiddeld 60 minuten dat het best een klus is om er voor te zorgen dat een ieder de juiste training krijgt, veilig traint en ook nog eens vooruitgang boekt of dat nou fysiek en/of mentaal is. Alleen oplezen wat er op het whiteboard staat, de timer aan zetten en zorgen dat ze gaan zweten kan elke trainer. Toch gebeurd dit (helaas) nog steeds heel veel..

Oké, first things first. Know your athletes! Het is onmogelijk, maar dan ook echt onmogelijk voor een coach iedereen in de les op dat specifieke moment de juiste training te geven als jij als coach jouw atleten niet kent of in iedere geval niet een aantal belangrijke gegevens hebt verzameld. Als jij niet weet dat Koen een vrouw thuis heeft wie op het punt staat om te bevallen of dat Marjolein haar moeder een paar weken terug is overleden of dat Jeroen zich al een aantal weken erg benauwd voelt, zal je als coach niet in staat kunnen zijn om op dat specifieke moment jouw atleten de training kunnen geven welke zij nodig hebben.

Wat kan jij doen?

Zorg dat jij een vaste coach bent. Vind een box (misschien meerdere als dat financieel noodzakelijk is) waar je op je plek zit als coach, waar je graag wilt blijven lesgeven en waar je graag tijd in wilt streken. Weet dat een community leren kennen tijd kost en het niet helpt als je er te weinig bent of meer dan de helft van de leden überhaupt niet kent. Jezelf als coach moeten opsplitsen tussen meerdere communities is zwaar werk en uiteraard kan de ene coach dat beter dan de ander, maar het zal altijd hard werken zijn.

Wees actief in de community. Zorg dat jij aanwezig bent bij belangrijke events gerelateerd aan de box. Of dit nu qualifiers zijn, wedstrijden van leden of etentjes met de box. Dit zijn de cruciale momenten waarop de atleten het te gek vinden dat jij er ook bij bent en waarop jij hun (op een andere manier) beter kan leren kennen. Meng je in gesprekken op social media, bespreek actief met je collega coaches wat jij te weten bent gekomen van de atleten wie jij hebt gesproken in de les of daarbuiten. Dit is niet roddelen, dit is een omgeving creëren voor de atleten waarbij zij het gevoel hebben gezien te worden door het team van coaches. Uiteraard wanneer iemand iets in vertrouwen verteld is het altijd belangrijk dit eerst met de desbetreffende atleet te bespreken voordat de andere coaches op de hoogte worden gebracht. Vertel dat het bij de coaches veilig is en dat het van belang is voor het goed coachen dat iedereen op de hoogte is.

Wees open minded. Als jij je open opstelt en uitstraalt of aangeeft dat niks raar is om te bespreken zullen atleten ook sneller dingen met jou delen. Stel open vragen en wees niet bang om door te vragen naar persoonlijke dingen. Als iemand er liever niet over praat dan hoor je het wel. En wees daarbij zelf ook open, vertel eens wat over jouw ervaring of persoonlijke leven, dan kan een ander zich meer op zijn of haar gemak voelen om ook te vertellen hoe het gaat of zit. Deze band van vertrouwen opbouwen met atleten is heel speciaal en cruciaal voor het geven van de juiste training. Belangrijk: wees discreet en ga professioneel met de informatie om van atleten.

Hoe kan je dit doen?

Gebruik de warming up! Dit is het moment coaches, het allerbelangrijkste en vaak ook het enige moment waarop jij de meest recente informatie van de atleten kan verzamelen voordat je hun een totaal misplaatste training gaat geven. Ja, de warming up gebruik je om verkeerde bewegingspatronen te ontdekken en te corrigeren, de juiste gewrichten, pezen en spieren op te warmen, niveau informatie te verzamelen, maar oh wat is dit moment belangrijk om met iedereen, ja IEDEREEN kort te hebben gesproken hoe het gaat. Loop bij iedereen langs, cue kort een bewegingsfout en vraag hoe het gaat of refereer terug op iets wat je al weet over diegene. Stel open vragen: Hoe heb je geslapen vannacht? Hoe voel je je vandaag? Wat voor een cijfer geef je je energielevel vandaag? Heb voelt je lichaam vandaag? Hoe was je weekend? Etc. Zorg dat jij in korte tijd informatie verzameld waarmee je kan werken tijdens de training. Dit moet kort, want als een warming up misschien 5 tot 10 minuutjes duurt kan je dus soms minder dan een halve minuut bij iemand staan als je 12 atleten in de les hebt. Dit kan snel, geïnteresseerd en niet onbeleefd als jij het op de juiste manier doet.

Gebruik communicatie op welke manier dan ook. Bel, app, spreek met je atleten via welke social media dan ook. Maar zorg dat je als het nodig is in contact staat met ze. Als iemand hier echt geen behoefte aan heeft dan merk je dat vanzelf wel, maar de meeste atleten waarderen het enorm. Zorg dat je archiveert wat er besproken is. Zorg dat dit op een nette manier gebeurd en gebruik het om een betere coach te zijn en een beter team en zo er voor kan zorgen dat jouw atleten progressie maken en niet de verkeerde training krijgen.

Pas de training individueel aan a.d.h.v. de informatie die je hebt. Dit is het allerbelangrijkste moment van de training. Het moment waarop jij als coach beslist dat Koen beter 20kg kan pakken vandaag i.p.v. het voorgeschreven gewicht van 45kg ook al voert Koen normaal gesproken de workout RX uit. Het moment waarop jij Marjolein niet eens met een score op het bord schrijft omdat hier aanwezig zijn en gewoon bewegen zonder tijdsdruk al een hele prestatie is. Het moment waarop jij Jeroen liever niet de 1.600m naar de brug laat rennen en terug omdat je hem liever in het vizier hebt binnen op de roeier om te checken of die niet van z’n stokkie gaat door zijn benauwdheid.

Scalen is niet alleen gewichten aanpassen of van een pull-up een ring row maken puur omdat iemand zich niet kan optrekken. Het is flexibel zijn als coach en een training creëren voor al jouw atleten in die les waar zij op dat specifieke moment ECHT iets aan hebben. Dit maakt het veilig, haalbaar en vaak nog leuk ook voor de atleten wie het op dat moment misschien wel heel zwaar hebben en zichzelf niet goed kunnen beschermen. Dit is het mooiste wat er is voor mij als coach. Het écht mogen coachen en niet alleen mogen trainen van verschillende individuen en dat in één groep. Of je nu coach bent of atleet, wees open en eerlijk.

Tot slot.

Wat kan je doen als atleet?

Wees coachable als atleet. Open staan voor coaching is het allerbelangrijkste als je in een les bent. Grote kans dat, als je een goede trainer voor je hebt, hij of zij beter weet hoe jij de training het beste kan uitvoeren dan jij. Dus laat ook maar gelijk je ego buiten de deur 😉 Hoe meer jij je over geeft aan de trainer, hoe beter de training zal worden. Ga vooral niet zelf maar iets doen tijdens de les als je geen idee hebt. Volg de instructies op en laat de beste techniek, skills en poging zien die je hebt. Vertel hoe het met je gaat, wat er speelt in je leven en zie dit vooral niet als aanstellen, zeuren of iemand ergens mee lastig vallen. Hoe opener jij bent, hoe meer de coach rekening kan houden met jou status op dat moment en hoe beter de coach de training op jou persoonlijk kan afstemmen om zo het beste uit je te halen en dat niet ten koste van 🙂

Vera Potharst – Certified CrossFit Level 3 Trainer

Heb je vragen of opmerkingen hebben n.a.v. dit blogje dan hoor ik het graag 🙂

%d bloggers liken dit: